Рахунок ФЗШУ

Членські, турнірні, благодійні внески перераховуються на розрахунковий рахунок Федерації заочних шахів України. Одержувач платежу – ГО ФЗШУ UA793226690000026001300239722 в ТВБВ № 10026/066 ГУ по Києву АТ «Ощадбанк», МФО 322669 код ЄДРПОУ 26395770 Увага!

Зміна рейтингової системи ICCF
Написав Президент ФЗШУ Кошмак Ю.Б.   
Неділя, 01 жовтня 2023, 14:33

Міжнародний арбітр FIDE та ICCF Олег Городиський підгодовував інформацію про зміну рейтингової системи ICCF.
З 1 жовтня 2023 року будуть опубліковані офіційні рейтинги, які вже будуть розраховані на основі нової рейтингової системи ІКЧФ. При цьому періодичність виходу рейтинг листа залишається такою, як і була. Але варто зазначити, що відбулися суттєві зміни в розрахунку рейтингу гравців. Спробуємо коротко вказати на основні моменти. Так, вводиться новий показник RD (рейтинг відхилення), який відображає надійність рейтингу гравця. Чим показник вище (наприклад 250), тим рейтинг є не надійним і навпаки, чим менше показник (наприклад 80), тим більш надійним є рейтинг гравця. Ті гравці, які постійно грають в турнірах, будуть мати нижчий показник RD і відповідно надійний рейтинг. Тому що при збільшенні кількості обрахованих партій, більш точніше буде відображатися рівень сили гравця на даний момент, тобто буде більше даних, які підтверджують це. Відповідно, якщо гравець мало грає або періодично, то рівень сили гравця буде менш стабільний, не підтверджений зіграними партіями і як наслідок його RD буде збільшуватися, що говорить про не надійність рейтингу на даний момент. Наприклад для новачків, які вперше починають грати RD буде максимальний 250, а стартовий рейтинг 1800. Це означає, що не відомо про рівень гри нового гравця і припускаємо, що він максимально низький. Граючи в турнірах він буде змінювати свій RD, який буде відповідати його рівню гри. Для обрахування рейтингу буде враховуватися RD і він матиме важливі наслідки, тобто буде впливати на зміну рейтингу залежно від результатів гри. Також важливою зміною є збільшена відповідальність за результативні партії (мається на увазі виграші або програші) і може сягати і 25 пунктів в плюс або мінус до рейтингу, що залежить від того чи виграв гравець, чи програв партію. Якщо порівняти, то в старій системі це було приблизно 5 пунктів (звичайно залежало від різниці рейтингу суперника). Тобто якщо гравець більше виграє партій, то відповідно буде швидко набирати рейтинг і навпаки при програшах швидко його знижувати. Для бажаючих прочитати більше про нову рейтингову систему, завантажуйте переклад посібника по новій рейтинговій системі, перекладений українською мовою.
Також відбудуться зміни в титульних нормативах. Для більш наочного прикладу приведемо до уваги два різні турніри 7 категорії. Перший був проведений при старій рейтинговій системі та старих титульних правилах. А другий буде враховувати зміни починаючи з 1 жовтня.
https://www.iccf.com/event?id=95500
https://www.iccf.com/event?id=103375
Як бачимо в даному прикладі не зазнали змін нормативи виконання норми ІМ, а це 7,5 очок з 14 (+1), але суттєво змінилися норми виконання SIM – 8 очок з 14 (+2) в порівнянні з 8,5 (+3) та норми GM – 8 очок з 14 (+2) в порівнянні з 9,5 (+5).
Враховуючи всі зміни, можна підсумувати, що ІКЧФ намагається боротися з величезною кількістю нічиїх, які постійно збільшуються через вдосконалення та підсилення шахових двигунів. І звичайно максимально заохотити грати в заочні шахи та боротися за виконання титулів, які для багатьох шахістів були недосяжними. Наскільки дієвими будуть застосовані зміни покаже час.
З подробицями можна ознайомитись у посібнику.


Посібник по оновленій рейтинговій системі ІКЧФ
Марк Глікман, кафедра статистики Гарвардського університету
Адаптований переклад міжнародного арбітра FIDE та ICCF Олега Городиського.
Починаючи з 2023 року ІКЧФ запроваджує нову рейтингову систему для обрахування результатів зіграних партій в турнірах ІКЧФ. Рішення переглянути рейтингову систему було результатом усвідомлення того, що стара система більше не могла адекватно розраховувати точні рейтинги. Це було особливо помітно на верхніх рівнях гри, де частота нічиїх зросла до точки, коли рейтинги високорейтингових гравців майже не змінювалися.
У 2021 році делегати ІКЧФ визнали потребу в новій системі, яка б вирішувала питання збільшення частоти нічиїх. З цією метою вони доручили розробку індивідуальної системи д-ру Марку Глікману, шанованому експерту з рейтингових систем і старшому викладачеві Гарвардського університету. Доктор Глікман добре відомий за роботу над рейтинговими системами Glicko та Glicko-2, які були впроваджені в різні шахові організації, такі як chess.com і lichess.org. Він також був одним із співрозробників універсальної рейтингової системи, яку використовує Grand Chess Tour.
Доктор Глікман розробляв оновлену рейтингову систему ІКЧФ із серпня 2021 року по травень 2022 року, з використанням результатів партій ІКЧФ за шість років і поточної рейтингової інформації для точного налаштувати формули. Деталі нової рейтингової системи були представлені делегатам ІКЧФ у червні 2022 р. та були прийняті у серпні 2022 р. Реалізація формул для використання ІКЧФ почалося незабаром після цього.
Цей документ описує основні функції нової рейтингової системи та призначений для нетехнічної аудиторії.
Рейтинги та відхилення рейтингу:
Однією із суттєвих змін в порівнянні зі старою системою рейтингу є додавання рейтингу відхилення (скорочено RD) для кожного гравця. Це поняття, яке було запозичене з рейтингової системи Glicko1, що була розроблена приблизно 30 років тому. Рейтинг, як в старій рейтинговій системі ІКЧФ є мірою ігрової сили. RD є мірою недостовірності рейтингу. Чим більше RD гравця, тим менш надійний рейтинг гравця. RD близько 75 або нижче вказує на те, що рейтинг гравця надійний і заслуговує довіри.
Гравці без рейтингу (за умови відсутності іншого зовнішнього рейтингу, наприклад рейтингу ФІДЕ) починають з рейтингом 1800 і RD 250 (найбільшим можливим RD у новій системі). Це означає, що наше найкраще припущення щодо рейтингу гравця, без жодної додаткової інформації, становить 1800. Однак RD 250 вказує на те, що рейтинг 1800 дуже невизначений. Для гравців ФІДЕ, які не мають рейтингу ІКЧФ, стартовий RD становить 150. Як правило, гравці з високим RD є або тимчасовими гравцями, або тими, хто нещодавно не брали участь у змаганнях і мають застарілі рейтинги. Навпаки, гравці, які мають встановлені рейтинги та ті, хто часто грає, як правило, мають низькі RD. Включення RD у новій рейтинговій системі ІКЧФ має деякі важливі наслідки для обрахування партій. RD може впливати на те, наскільки рейтинг гравця змінюється залежно від результатів гри та наскільки зміниться рейтинг їх опонента.
Наприклад, два гравці, Сара та Джо, з однаковим рейтингом грають партію, і Сара виграє. Якщо обидва гравці мають низькі RD, це означає, що їхні рейтинги є надійним відображенням їхньої ігрової сили, то нова рейтингова система, швидше за все, не зазнає змін. Рейтинги Сари та Джо дуже високі, тому що їхні рейтинги були надійними ще до їх гри. Але якщо RD Сари був низьким, а RD Джо великим, це означає, що його рейтинг є ненадійний, то рейтинг Сари ледь підвищиться, оскільки вона перемогла суперника з ненадійним рейтингом. Однак рейтинг Джо, швидше за все, знизиться істотно тому, що він програв супернику з точним рейтингом, а його рейтинг спочатку був ненадійним. Нарешті, якщо RD Сари був високим, а RD Джо був низьким, тоді рейтинг Сари збільшиться на велику суму, враховуючи, що її рейтинг був ненадійний, а Джо був точним.
Загалом, коли RD гравця великий, можна очікувати, що його рейтинг зміниться значно більше. І навпаки, коли RD гравця низький, його рейтинг змінюється менше. Крім того, при змаганні з суперником з великим RD, результат гри зазвичай мало впливає на власний рейтинг. Але під час змагання з суперником з невеликим RD результат гри може викликати більш суттєві зміни в рейтингу гравця.
Нову рейтингову систему ІКЧФ було розроблено, щоб надати гравцям з високим RD можливість підвищити свої рейтинги швидше, ніж раніше. Оскільки гравці з високим RD, як правило, отримують більше підвищення рейтингу (в абсолютному вираженні), ніж ті, що з низькими RD. Гравець з високим RD може грати кілька партій і швидко підвищувати свій рейтинг за відносно короткий проміжок часу. Цей підхід спрямований на стимулювання гравців, які є новачками у турнірах ІКЧФ, щоб почати грати рейтингові партії та отримати винагороду тимчасових гравців, які постійно грають та беруть участь у більш рейтингових іграх.
Процедура оцінювання:
Нова рейтингова система ІКЧФ оновлює рейтинги гравців і RD кожні три місяці, як і стара система. Ось етапи процесу обрахування, тобто повторюється щоквартально:
1. Визначте рейтинг і RD кожного гравця на початку 3-місячного рейтингового періоду.
2. Оновіть рейтинг і RD кожного гравця, використовуючи нові формули рейтингу на основі партій, завершених протягом 3-місячного періоду. Цей крок призведе до зменшення RD для кожного гравця.
3. Використовуйте формули, щоб збільшити RD кожного гравця за час до створення нового RD, який використовується на початку наступного 3-місячного періоду.
Варто згадати кілька коментарів, щоб докладніше розповісти про цей процес. По-перше, на початку кожного рейтингового періоду кожному гравцеві призначається рейтинг і RD, навіть якщо він не має рейтингу. Гравцям без рейтингу призначається рейтинг і RD (зазвичай високе значення), які не базуються на результатах гри ІКЧФ. Вони можуть базуватися на відомій рейтинговій інформації від іншої рейтингової системи (наприклад, ФІДЕ), або, як зазначено вище, їм буде присвоєно рейтинг 1800 і RD 250, якщо іншої інформації немає.
По-друге, всі результати партій за 3 місяці оцінюються одночасно. Це означає, що рейтинг і RD кожного гравця оновлюються одночасно на основі всіх завершених партій протягом рейтингового періоду. Хоча рейтинг гравця може зростати або знижуватися, RD на основі кроку 2 завжди зменшується. Це відображає ідею, що чим більше результатів партій, то оновлений рейтинг гравця стає надійнішим показником його ігрової сили.
Нарешті, важливо зазначити, що після того, як RD зменшується через результати гри в кроці 2, потім RD збільшується на кроці 3, щоб врахувати плин часу, і це нове значення використовується на початку наступного 3-місячного рейтингового періоду. Навіть якщо гравець не завершує будь-які партії протягом періоду, їхній RD все одно збільшиться. Це тому, що з часом, є більше невизначеності щодо здатності гравця - вони могли б бути активними покращуючи свою гру, інакше вони можуть знизити рівень, нехтуючи шахами. Збільшення в RD відображає ідею, що після цього ми трохи менш впевнені в силі гравця коли минуло кілька місяців. Однак варто зазначити, що RD вище 120 – не збільшується внаслідок плину часу, вони можуть збільшуватися лише тоді, коли RD падають нижче 120.
Окремі ймовірності виграшів, поразок і нічиїх:
Одним із головних мотивів перегляду рейтингової системи ІКЧФ було суттєве збільшення частоти нічиїх серед гравців з найвищим рейтингом порівняно з гравцями з нижчим рейтингом. Це призвело до зазвичай менших змін рейтингу для кращих гравців, які рідко вигравали партії проти суперників подібної сили. Одне обмеження попередньої системи полягала в тому, що вона ґрунтувалася на формулах Арпада Ело з 1950-х років, але не враховували ймовірність нічиєї на основі рівня здібностей гравців. Система покладалася виключно на формулу для визначення очікуваного результату або очікуваної перемоги гри, яка базувалася виключно на різниці рейтингів між двома гравцями. Так у результаті система не змогла вирішити проблему високої частоти нічиїх серед гравців з найвищим рейтингом.
Оновлена рейтингова система ІКЧФ включає три окремі ймовірності для кожного типу результату гри (перемога, поразка або нічия) замість очікуваної тривалості виграшу, заснованої виключно на одному на різниці в рейтингах між двома залученими гравцями. Імовірності кожного результату розраховується на основі рейтингів і RD гравців. Чим ближчі два рейтинги один до одного, тим вище ймовірність нічиєї. Крім того, чим вище RD для двох гравців, що вказує на ненадійність рейтингів гравців, тим вище ймовірність нічиєї. Крім того, оновлена система визнає що гравці з високими рейтингами, як правило, грають один проти одного внічию з більшою вірогідністю, ніж гравці з нижчим рейтингом. А наслідок визнання того, що високорейтингові гравці грають внічию один проти одного, то висока вірогідність полягає в тому, що підвищення та втрати рейтингу на основі вирішальних партій можуть бути більш вираженими. Наприклад, гравець з рейтингом 1500 перемагає гравця з рейтингом 1300, приріст рейтингу 20 пунктів (припускаючи, що RD 100 для обох гравців), тоді як гравець з рейтингом 2500, який переміг гравця з рейтингом 2300, збільшить свій рейтинг на 24 пункти, що більше ніж приріст рейтингу для пари гравців із нижчим рейтингом.
Формули для розрахунку ймовірностей кожного результату партії та формули для зміни рейтингу на основі цих ймовірностей були отримані в результаті аналізу протягом шести років результатів попередніх партій ІКЧФ. Оптимізація рейтингової системи з єдиною метою створення точних ймовірностей призвело б до того, що рейтинги змінилися б дуже сильно, а рейтинги найкращих гравців майже не змінюються на основі нічиї. Натомість виведення формул було компромісом між трьома факторами: (1) створення точних розрахунків ймовірності результатів гри, (2) уникнення інфляції рейтингів, і (3) збереження розподілу рейтингів у часі. Поки кількість нічийних партій серед найкращих гравців за останні роки значно перевищує 95%, підсумкові формули обчислень мали ймовірність, яка становить близько 80%. Ця невелика неточність забезпечує більший рух рейтингів на найвищих рівнях і запобігає ненавмисним змінам середнього значення всіх рейтингів.
Нижче наведено графіки, які ілюструють ймовірність виграшу, нічиєї та програшу для гравця з даним рейтингом і RD, а також відповідна зміна рейтингу для кожного результату гри.

Цифра вище відповідає гравцеві з рейтингом 1500 і RD 100. Графік ліворуч показує ймовірність виграшу (синя крива), нічиї (сіра крива) і програшу (червона крива) проти суперника з рейтингом, вказаним на горизонтальній осі (із RD 100). Наприклад, коли граєте з суперником із рейтингом 1400 і RD 100, ймовірність програшу цьому супернику становить приблизно 0,16, ймовірність нічиї становить приблизно 0,565, а ймовірність виграшу – приблизно 0,28. Ймовірність нічиєї найбільша (найвища точка на сірій кривій на лівому графіку), коли рейтинг суперника також 1500. Варто відзначити ймовірність нічиєї проти суперника з рейтингом 1900 (на 400 пунктів вище, ніж у гравця з рейтингом 1500) – це трохи вище, ніж ймовірність нічиєї проти суперника з рейтингом 1100 (на 400 пунктів нижче ніж у гравця з рейтингом 1500), як можна побачити, порівнявши висоту сірої кривої на правій і лівій сторонах графіка. Це тому, що оновлена рейтингова система визнає, що пари гравців з вищим рейтингом частіше грають у нічию, ніж пари гравців з нижчим рейтингом. У цьому випадку оцінювана ймовірність нічиєї між гравцями 1500 і 1900 вища за ймовірність нічиєї між гравцями з рейтингом 1500 і 1100, оскільки перший набір рейтингів у середньому вищий, ніж останній.
На графіку праворуч показано зміну рейтингу на основі виграшу (синій), нічиєї (сірий) і програшу (червоний) супернику з рейтингом, вказаним на горизонтальній осі. Якщо рейтинг суперника 1500 (а його RD 100), рейтинг гравця не змінюється якщо результат нічия, але приріст рейтингу становить близько 27 пунктів за перемогу та зниження на 27 пунктів за програш. Знову ж таки, варто відзначити асиметрію у зміні рейтингу при грі з суперником із рейтингом на 400 пунктів вище проти 400 пунктів нижче. Наприклад, коли суперник має рейтинг на 400 пунктів вище, при виграші з рейтингом гравця 1500 – це 11 пунктів. Але при нічиї для суперника, оціненого на 400 пунктів нижче, втрата рейтингу для гравця з рейтингом 1500 становить 13 пунктів. Ця асиметрія відображає те, що нічия з опонентом із вищим рейтингом більш імовірна, ніж нічия опонента з нижчим рейтингом, тому що шанси на перемогу вище.
Той самий аналіз можна проілюструвати для гравця з рейтингом 2500 і RD 100.

Є кілька відмінностей, які слід вказати порівняно з аналізом рейтингом гравця 1500. Виходячи з графіка ліворуч, ймовірність нічиєї значно перевищує 0,6 коли гравець із рейтингом 2500 грає проти суперника з рейтингом між 2100 і 2900 (і RD 100), з піком приблизно 0,8, коли рейтинг суперника також 2500. Це набагато вище, ніж ймовірність нічиєї гравця з рейтингом 1500 грати проти суперника в межах 400 рейтингових пунктів. На графіку праворуч показано зміна рейтингу в результаті перемоги, нічиї чи поразки має деякі важливі особливості. Тоді як підвищення рейтингу за перемогу над суперником з таким же рейтингом є приблизно стільки ж (27 пунктів для гравців з рейтингом 1500 і 28 пунктів для гравців з рейтингом 2500), підвищення рейтингу для перемоги гравця з рейтингом 2500 не так сильно залежить від рейтингу суперника, як це робиться для гравця з рейтингом 1500. Іншими словами, рейтинг 2500 гравця, який перемагає суперника з рейтингом на 200 пунктів нижче (з RD 100), призводить до збільшення рейтингу на 24 пункти, тоді як гравець із рейтингом 1500, який переміг суперника, з рейтингом менше 200 пунктів, збільшить рейтинг лише на 20 пунктів. Криві на правому графіку для 2500 гравців є «плоскішими», ніж криві на правому графіку для гравців з 1500. Це означає, що для гравців з вищим рейтингом вирішальні результати гри можуть призвести до більш значних змін рейтингу.
Підведення підсумків:
Оновлена система рейтингу визнає, що пари гравців з вищим рейтингом, як правило, приносять нічию частіше, ніж пари гравців з нижчим рейтингом, що призводить до дещо більшої рейтингової зміни для вирішальних результатів партій для гравців з вищим рейтингом. Крім того, включення RD як міри ненадійності рейтингу приносить користь гравцям усіх рейтингів, результатом є більш точні рейтинги, які краще відображають рівень майстерності гравця.
Щоб перейти до нової рейтингової системи, ІКЧФ використовуватиме існуючі рейтинги з кількох років як відправну точку. Коли нова система буде запущена, RD гравця буде ініціюватися на основі кількості останніх завершених партій.
Детальніше про зміну нової системи гравці, які бажають дізнатися більше про технічні деталі оновленого алгоритму рейтингу пропонується ознайомитися з технічними характеристиками за адресою https://webfiles.ICCF.com/rules/Rating_formulae_for_ICCF_system.pdf. Онлайн калькулятор, який реалізує нові рейтингові формули, доступний за адресою https://ratingscalculator.azurewebsites.net/, що дозволяє гравцям розраховувати власні зміни рейтингу.